W marcu ukazał się raport
Deutsche-Bildung, organizacji oferującej kredyty studenckie, z wynikami ankiety
przeprowadzonej wśród ponad 50 pracowników HRu i 50 przedstawicieli firm
doradztwa personalnego dotyczącej zmian zachodzących w sposobach ubiegania się
o pracę w Niemczech.
Najważniejsze wyniki w skrócie:
1. Internet odgrywa coraz większe znaczenie
w rekrutacji pracowników. Największa rolę odgrywają media społecznościowe, w
których ponad połowa zapytanych aktywnie szuka potencjalnych pracowników. Także
połowa uczestników ankiety interesuje się specjalistycznymi publikacjami kandydatów.
2. Pisemne referencje (Arbeitszeugnisse) ciągle
odgrywają ważną rolę w procesie rekrutacji. Na znaczeniu zyskuje za to lista referencji, czyli osób, które udzielą informacji
na temat aplikanta. Standardy angloamerykańskie coraz bardziej przebijają się w Niemczech.
3. W początkowym stadium procesu
rekrutacyjnego powszechne stają się rozmowy kwalifikacyjne prowadzone przez
telefon. Assessment Centers stosowane są zazwyczaj przy rekrutacjach masowych z
bardzo dużą ilością aplikantów. Obie formy nie eliminują rozmowy
kwalifikacyjnej twarzą w twarz.
4. Akceptacja kreatywnych form aplikacyjnych
takich jak życiorys wideo, ulotki aplikacyjne czy inne interaktywne formy
zależy od branży. Treść pozostaje istotniejsza niż forma.
5. Życiorys europejski spotyka się z małą
aprobatą. Jedynie jedna piąta badanych jest przychylna tej formie.
6. Mimo obowiązującej od 2006 roku ustawy o równym
traktowaniu, tzw. das Allgemeine Gleichbehandlungsgesetz (AGG), pozwalającej
kandydatom nie udzielać odpowiedzi na pytania dotyczące danych osobowych takich
jak rasa czy pochodzenie etniczne, wiek, religii czy światopoglądu,
niepełnosprawność i orientacja seksualna, niemieccy HR-owcy dalej oczekują w
aplikacji zdjęcia (79%) i podania narodowości (68%). Dla około
połowy badanych ważnymi informacjami pozostają płeć i stan cywilny.
7. Dwie
trzecie zapytanych jest sceptyczna wobec anonimowych aplikacji i nie sądzi,
że takie zadomowią się na stałe w kulturze aplikacyjnej Niemiec.
8. Badani HRowcy podali następujące
trendy, które będą odgrywały ważną rolę w następnych pięciu latach:
- Aplikacja elektroniczna ostatecznie zastąpi aplikacjami papierową.
- Portale społecznościowe wspierające karierę zyskiwać będą na znaczeniu– Profile w serwisach społecznościowych wraz z m.in. blogami i życiorysem wideo wyprą tradycyjny życiorys.
- Procesy ubiegania się o pracę będą bardziej elastyczne (aplikowanie online).
- Procesy rekrutacyjne będą bardziej elastyczne i szybsze (rozmowa kwalifikacyjna przez skypa).
- Rynek pracownika zastąpi rynek pracodawcy (portale umożliwiające ocenę pracodawców, takie jak www.kununu.de czy www.opracodawcach.pl zyskają na znaczeniu).
- Nastąpi wzrost ukrytej rekrutacji (pracodawcy będą musieli być bardziej aktywni w identyfikacji kandydatów).
- Rynek pracy będzie coraz bardziej międzynarodowy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz